Anasayfa / Şirket Haberleri / Yaratıcıyız Ama İmkanlarımız Kısıtlı

Yaratıcıyız Ama İmkanlarımız Kısıtlı




Batının Tasarımcıları Yüzünü Türkiye’ye Çevirdi

ODTÜ Mimarlık Fakültesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü Öğretim Görevlisi Dr. Hakan Gürsu ve ekibi, The Bureau of European Design Associations BEDA (Avrupa Birliği Tasarım Ajansı) tarafından düzenlenen A’ Design Award & Competition’da 7 dalda ödül kazandı.

Hakan Gürsu başkanlığındaki Designnobis ekibi, katlanabilen çevre dostu deniz aracı Foscat ile en büyük ödül olan Platinum Design Award, geleceğin yangın söndürme aracı olan FireKnight ile Silver Design Award, gelecek nesiller için tasarlanmış olan Aquarius ve ahşap oyuncak seti Power Tower ile  A’ Design Award (Grup birincilik ve ikinciliği), aydınlatma birimi LSP ile A’ Design Award, katlanan sandalye Floger ve üretim kolaylığı sağlayan çevreyle uyumlu bank Beetling ile ayrı ayrı A’ Design Award ödülleri aldı. Türkiye, yarışmanın kazanan uluslar ve firmalar sıralamasında, aldığı ödüllerle 30’un üzerinde puana ulaşarak, birinciliğe oturdu.

55 ayda toplam 43 ödülü ekip olarak aldıklarını söyleyen Gürsu, başarılarının tesadüf olmadığını belirtiyor.

A’ Design Award & Competition nedir?
24 Avrupa ülkesinin üyesi olduğu, merkezi Brüksel’de bulunan Avrupa Birliği Tasarım Ajansı tarafından düzenlenen BEDA A’Design Award, Avrupa Birliği’nde inovasyon ve tasarım gücünün daha fazla tanınmasını ve gelişmesini destekleyecek yeni bir değerlendirme sistemi oluşturmak amacıyla yapıldı. Bu yeni yarışma ile gelecek için en iyi tasarımları ortaya çıkaracak, yeni ürünleri geliştirecek ve üretecek yenilikçi fikirler ortaya çıkartmak hedefleniyor.

Bu yarışmada 69 ödül verilmiş. Bizim dışımızda 7’den fazla dalda ödül alan var mı?
Benim ve ekibimin kazandığı ödül aslında 12 tane. Puan verilen ödül üzerinden gidildiğinde Türkiye uluslar ve firmalar sıralamasında platin ve gümüş ödüllerinin yanında aldığı ödüllerle 30 üzerinde bir puana ulaşarak birinci oldu. Özellikle taklit becerileri ve taklit sicili ile sorunlu bir görüntü çizen ülkemiz açısından bu tip başarılar çok önemli. Böyle bir performans gösteren bir başka ülke ve şirket henüz yok. Yani toplam 69 ödülün yüzde 10’dan fazlasını ekibimle kazandık.

Designnobis ekibi kaç kişilik?
2006 yılında 5 kişi ile kurulan Designnobis, 54 ayda 26 kişi oldu. Ekip, mimar, mühendis ve tasarımcılardan ve öğrencilerden oluşuyor. ODTÜ teknokent içinde bir ofiste çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Ama hedefimiz ekibi, 120 dolayında teknik personelin yer aldığı bir dinamik yapıya dönüşmek.



Diğerlerinden farkınız ne?
Bizim geliştirdiğimiz ürünlerin çoğu alanda yeni, yenilikçi tasarımlar olmaları kadar geleceğe yönelik çözümleri de içeriyor. Ürünlerimiz yenilikçi değerleriyle olduğu kadar malzeme kullanımı ve çevresel duyarlılık düzeyleriyle de ön plana çıkıyor. Yani tasarımlar gündelik hayata yönelik olduğu kadar buluş değeri de taşıyorlar. Bizim asıl çizgimiz inovasyon ağırlıklı bir çizgide ürün geliştirmek ve ülkemize katma değeri yüksek ürünler kazandıracak üreticilere stratejik bir çözüm ortağı olabilmek.

Batının tasarımcıları yüzünü Türkiye’ye çevirdi

Yarışmaya nasıl hazırlandınız?
55 ayda toplam 43 ödül aldık. Bunların 27 tanesi uluslararası anlamda kazanıldı. Yani bu başarı tesadüf değil. Sadece bu yıl 17 ödül kazandık. Bu sayıyı yıl içinde 30 üzerine çıkaracağız. Dünyada üst üste 5 Green Dot ve 3 yıl üst üste 9 dalda IDA kazanan tek kişiyim. Hiçbir başarı tesadüf değildir.

Tasarımda Türkiye’yi nasıl görüyorsunuz? Bu anlamda en başarılı ülke hangisi?
Dünyanın 17. büyük ekonomisiyiz ama hala gücümüzün çok altında bir üretim performansına sahibiz. Tasarıma ve tasarımcıya çok ihtiyacımız var. Yakın gelecekte, tasarım ve yenilikçi ürün taleplerinde artış olacak. Türkiye gelişiyor, batının marka tasarımcıları ülkemize ilgi göstermeye başladılar. Dünyada tasarım geliştirmeye ve yenilişime emek ve para harcayan ülkeler var. Bunların başında USA, Japonya, İsveç ve İskandinav ülkeleri yer alıyor. Avrupa’da ise İtalya, İspanya, Fransa ve Almanya başı çekiyor. Gelecekte ön planda ise Güney Kore, Çin ve Hindistan olacak.

Tasarım anlamında Türk öğrencilerini değerlendirir misiniz? Eksikliklerimiz neler, önde olduğumuz noktalar neler?
Türk insanı yaratıcılık anlamında önemli bir avantaja sahip ama imkanlarımız kısıtlı. Uygun şartlar yaratıldığında etkin birer oyuncuya dönüşeceğimize inanıyorum. Önümüzde üç engel var. Organizasyon becerisi, iletişim eksikliği ve takım çalışması. Bu engellerin önüne geçmek, potansiyel gücümüzün hızla dinamik bir yapıya dönüşmesinin sağlayacak. Tasarım okullarının giderek sayıları artıyor. Ama kalitesi artmıyor. Dolayısıyla istenen sonuçlar elde edilmiyor. Okulların sanayi ile bütünleşmesi gerekiyor. Gençlerin kabiliyet ve alt yapısında önemli bir eksikliği yok. Sadece geleneksel ezberci eğitim, estetiğin algılanması ve matematiğin özümsenmesine engel oluyor.





İlginizi Çekebilecek Benzer Konular

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir