Mobil Oyun Pazarında Rekabet Artıyor
Rekabet, sanalla gerçeğin buluştuğu oyunlarda olacak
Pokemon Go ile tekrar dikkatleri çeken mobil oyun pazarmda önümüzdeki süreçte sanal ve gerçek dünyanm buluştuğu oyunlarm arttığı görülecek. Oyun geliştiricilerin özellikle bu alanda rekabet yaşaması bekleniyor. Yılın ilk yansmda yüzde 60 büyüme hızı yakalayan Türkiye’de ise mobil e-spor, göreceğimiz bir başka trend olarak karşımıza çıkacak.
Dijital oyun sektöründe, her sektörde olduğu gibi mobil alana kayış gözleniyor. Mobil oyun sektörü global olarak 25 milyar dolar büyüklüğe ulaştı. Bu yılın sonunda 36 milyar dolara ulaşması beklenen mobil oyun pazarının, yıllar içinde payım artıracağı ve 2019 yılında ise 52 milyar dolara ulaşacağı hesaplanıyor. Burada en yeni trend ise artırılmış sanal gerçeklik teknolojisini kullanan, gerçek hayat ile sanal dünyayı birleştiren oyunlar. Bu kategorinin başında ise son haftalarda en çok konuştuğumuz Pokemon Go oyunu bulunuyor. Milyonları peşinden sürükleyen Pokemon Go uygulaması, çıktığı ilk haftada sadece ABD’de 7.5 milyon kişi tarafından indirildi.
POKEMON LİSTE BAŞI OLDU
Uygulamayı piyasaya süren Nintendo, bu sayede piyasa değerini 7 milyar doların üzerinde artırdı. ABD’de ilk iki günün sonunda tüm Android cihazların yüzde 5’ine kurulan uygulama, ABD ve Avustralya’da Google Play Store’da ise Facebook, Twitter gibi şirketleri geçerek en çok indirilen uygulamalarda liste başı oldu.
Henüz Türkiye uygulamaları arasında yer almasa da oyuncular oynamanın yolunu buldu. Pokemon Go, bu gelişmelerin sonucunda günlük kullanıcı sayısı Twitter’a yaklaşan ve aynı zamanda ABD’de en popüler oyun olarak anılan Candy Crush’ın tahtını elinden aldı. 2011 yılında King tarafından ortaya çıkarılan Candy Crush Saga, yayınlandığı ilk ay içerisinde 10 milyon kez indirildi. King şirketi günde yaklaşık 850 bin dolar gelir elde etti ve yaklaşık 8 milyon aktif oyuncu ile Apple uygulamalannda ilk sıraya yükseldi. 2013 yılında ise aylık 45 milyon oyuncu ile Facebook üzerinden en çok oynanan oyun oldu.
2009 yılında Rovio tarafından piyasaya sürülen Angry Birds oyunu da ilk altı ay içine, ödemeli Apple uygulamalan arasında birinci sırada yer aldı ve sonraki aylarda da yerini korumaya devam etti. 1 milyarın üzerinde indirilen oyunun yüzde 25’i ücretli olarak indirilerek çok satan oyunlan arasında ilk sırada yer aldı. 2014 yılında oyunun indirilme rakamı 2 milyar oldu. Büyük başan yakalayan oyunlardan biri de Farm Ville’di. 2010 yılında Zynga tarafından piyasaya sürülen FarmVille, ilk altı hafta içerisinde günlük 10 milyon aktif kullanıcı sayısına ulaştı.
YENİLER GELECEK
Şimdi mobil oyun dünyasında yeni bir dalga başladı ve tüm bu gelişmelerle birlikte pazarda rekabet artmış durumda. ABI Research’ün kıdemli analisti Aapo Markkanen, günümüzde oyun içinde satılan sanal ürün ve hizmetlerden bugüne kadar görülmemiş bir mobil oyun gelir payı gelmeye başladığım belirtiyor. Markkanen, 2011 mobil oyun gelirlerinin yaklaşık 3’te l’ini oluşturan bu uygulama içi ödemelerin payının 2016 sonunda neredeyse toplam gelirin yansına yükseleceğini kaydediyor.
Artırılmış gerçekliğin kullanılmasının yanında yüz tanıma yoluyla oynanacak oyunlann da yeni bir trend oluşturması bekleniyor. Ancak önümüzdeki dönemde beklentiler, sanal ile gerçek dünyayı birleştiren sanal gerçeklik tabanlı mobil oyun uygula-malannı diğer geliştiriciler tarafından da piyasa sunulması yönünde. PC ve konsol oyunlarında büyük oyuncular tarafından bu yönde ürünler pazara çıktı ve kullanılmaya başlandı. Şimdi sırada ise mobil kanal var.
TÜRKİYE DE BUYUYOR
Global düzeyde gelişmeler bu durumdayken Türkiye pazanna baktığımızda da yine büyümenin yaşandığı görülüyor. Türkiye’de mobil oyun sektörü, yılın altı ayında yüzde 60 büyüyerek global trendler ile paralel çok önemli bir çıkış yakaladı. Bu büyümede akıllı telefon penetrasyon oranının artışı kadar Nisan ayında 4,5G’nin lansmanının yapılması ve akıllı telefon kalitelerinin yükselmesinin de rolü büyük. 2016 sonu itibariyle 600 milyon dolara ulaşacak Türkiye oyun pazarının yüzde 30’unu mobil oyunun oluşturması bekleniyor. Newzoo Global Games Market raporuna göre ise 755 milyon dolar ciro ile Türkiye oyun pazarında en büyük 20 ülke arasında 16’ıncı sırada bulunuyor.
Türkiye’nin mobil oyun pazar büyüklüğünün 147.3 milyon dolar olduğunu söyleyen Türkiye Oyun Geliştiricileri Demeği (TOGED) yetkilileri dünyada ise mobil oyun sektörünün yüzde 21’lik bir büyümeyle şu anda PC ve konsolları geçmiş durumda olduğunu belirterek bu oranın PC’de sadece yüzde 2,1 ve konsolda yüzde 2,2 görüldüğünü ifade ediyor.
TOGED yetkilileri değişen trendleri ise şöyle anlatıyor: “Mobil oyun pazan küçük şirketlerin bile global hedefler ve kritik gelir kaynağı elde etme başarılarıyla ciddi büyüdüğü bir pazar haline dönüştü ve önümüzdeki yılın trendlerinden birinin mobil e-spor olduğu düşünülüyor. Bunun en iyi örneklerinden biri de nisanda Helsinki’de düzenlenen Clash Royale Es-port turnuvası olarak gösterilebilir.”
“MOBİL E-SPOR TRENDİNDE CİDDİ ARTIŞ OLACAK”
Barış Özistek / Netmarble EMEA CEO’su
‘Türkiye ve Ortadoğu bölgesinde 10 milyonun çok üzerinde kullanıcıya sahibiz. Aktif kullanıcı sayımız ise 5 milyonun üzerinde. Mobil oyunlarda da e-spor trendinde ciddi bir artış olacağını ve böylece e-spor’un çok daha da geniş kitlelere ulaşabileceğini söyleyebiliriz. Pek yakın gelecekte ise olimpiyatlarda dahi e-spor müsabakalarını seyredebileceğiz. Netmarble olarak bu alanda da çalışmalarımız bulunuyor. Hem Paramanya, hem de farklı türlerdeki iki aksiyon oyunumuz ile global mobil e-spor dünyasına liderlik etmeyi amaçlıyoruz. Geçerli olabileceğini düşündüğüm bir diğer trend ise anlık mesajlaşma uygulamalarının oyunlar ile entegrasyonu.”
“VR BÜYÜK GELİŞMELERİN ÖNÜNÜ AÇABİLİR”
Emre Tunçbilek / Gram Games İnsan ve Kurum Kültürü Yöneticisi
“Mobil oyunlar önümüzdeki dönemde kişisel ve sosyal eğlencenin merkezi olmaya başlayacak. Sinema, çizgi roman ve kitaplar hikayelerini doğrudan milyarlarca insana ulaştırmak için mobil oyunlara yönelim olacak. Sanal gerçeklik (VR) kısa dönemde gelir potansiyeline sahip olmasa da, uzun dönemde hem eğlence hem de ticari açıdan büyük gelişmelerin önünü açabilir. Biz de Gram Games bünyesinde farklı oyuncu deneyimleri, farklı oyun arayüzleri ve farklı oyun türleri üzerinde çalışmalar yapıyoruz. Ağırlıklı olarak Kuzey Amerika, batı Avrupa ve Asya Pasifik bölgelerinden yaklaşık 80 milyon oyuncumuz var. Önümüzdeki dönemde yurtdışı nda büyümeyi hedefliyoruz